Umiejętne powtórzenie przerobionego materiału to połowa sukcesu na dobrze napisaną pracę klasową. Tylko jak to zrobić?
TEMAT: Funkcja wykładnicza – powtórzenie.
CZAS REALIZACJI: Jednostka dydaktyczna 45 minut.
Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności analizowania informacji
- dokonywanie porównań i uogólnień
- korzystanie z analogii
- wykorzystywanie posiadanej wiedzy
- współpraca i komunikacja w grupie
Cele szczegółowe
uczeń:
- zna pojęcie funkcja wykładnicza
- potrafi sporządzić wykres funkcji f(x) =ax,
- zna własności działań na potęgach i potrafi je wykorzystać w obliczeniach
- potrafi stosować własności funkcji wykładniczych w rozwiązywaniu równań oraz nierówności wykładniczych
- wykorzystuje posiadaną wiedzę w rozwiązywaniu zadań z zastosowaniem funkcji wykładniczej.
- Utrwala posiadaną wiedzę
Metody nauczania:
dyskusja, wykonywanie ćwiczeń przedmiotowych, pokaz z objaśnieniem
Formy pracy:
praca z całą klasą, praca w grupach, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
Zestawy zadań - rozsypanka
Tok lekcji:
1. Czynności organizacyjne.
2. Sprawdzenie pracy domowej.
3. Podanie tematu lekcji
4. Opracowanie materiału powtórzeniowego
a) Nauczyciel przedstawia formę pracy i wyjaśnia podstawowe cele
b) Nauczyciel dokonuje podziału na grupy, uczniowie mają za zadanie ułożyć przykładowy zestaw zadań na pracę klasową, następnie w grupach rozwiązują wybrane zadania zapisując poszczególne etapy w zeszytach.
c) Prezentacja poszczególnych zestawów oraz wybór najlepszego – decyzja klasy
5. Nauczyciel dokonuje usystematyzowania poznanych i powtarzanych wiadomości.
Załącznik (zestaw zadań):
1. Naszkicuj wykres funkcji y=-2x +4 oraz odczytaj na podstawie wykresu: Y, mz, f >0.
2. Rozwiąż graficznie równanie 2x+3=-x.
3. Rozwiąż graficznie nierówność 2x-2≤6-x.
4. Przedstaw w postaci potęgi liczby 2: [(0,5)-7:(0,5)-6].(0,5)-3.
5. Uporządkuj rosnąco: 35, 92, 271,3, 81-2.
6. Rozwiąż równanie 7-x-3. 7x+1=4 .
7. Rozwiąż równanie 93x-92x+0,5-32x+3=0.
8. Rozwiąż równanie 35-x=8x-5.
9. Rozwiąż równanie 3x+1-3x-3x-1=15.
10. Rozwiąż równanie 252x-24. 5-x-25=0;
11. Rozwiąż równanie 4. (0,5) x2 . 22x=64-1.
12. Rozwiąż nierówność 44x+6<(0,5)x2.
13. Rozwiąż nierówność 2x+2-2x-1<14.
14. Rozwiąż nierówność πx+3 < π2x.
15. Dla jakiej wartości parametru m równanie 4x-5. 2x+1+5m-3=0 ma dwa różne pierwiastki?
16. Dla jakich x liczby: 4, 2x+0,125, 4x są trzema kolejnymi wyrazami ciągu geometrycznego?
17. Dla jakich x funkcja o wzorze f(x) = 5x+2 przyjmuje wartości z przedziału (1,125)?
18. Zbadaj parzystość funkcji o wzorze f(x) = 3x+3-x.
19. Rozwiąż nierówność 0,72+4+6+...+2x>0,712, gdzie x jest liczbą naturalną dodatnią.
Opracowała Angelika Maeser